Angående Radio Hallands inslag om Varbergs varumärkesplattform

Radio Halland hade den 17 september 2015 ett inslag om konsultkostnaden för, och syftet med Varberg kommuns framtagande av en varumärkesplattform.

Dessvärre innehåller inslaget rena felaktigheter och ett dåligt underbyggt material. Vi väljer att kommentera det här så att inte kommunens viktiga arbete får fel fokus.

Ett varumärke ska inte förväxlas med en logotyp (vapenskölden), vilket reportern har valt att göra. Ett varumärkesarbete handlar främst om att enas kring en gemensam kärna, vad vi står för, vill lyfta fram och förstärka för att nå Vision Varberg 2025, att bli Västkustens kreativa mittpunkt.

Den totala kostnaden för konsultstöd av extern byrå är 550 000:-, och inget annat, en för övrigt relativt låg siffra i jämförelse med liknande projekt. Denna siffra har reportern på Radio Halland fått från kommunen. Hur reportern gör koppling till annan nämnd siffra är för oss helt okänd.

För mer information:
Charlott Elisson, kommunikationsstrateg, kommunstyrelsens förvaltning och projektledare för varumärkesarbetet, tel 073-323 64 82. E-post: charlott.elisson@varberg.se 

EvaLotta Petersson, marknadsansvarig Marknad Varberg, tel 070-217 04 57. E-post: evalotta@marknadvarberg.se

Sidan uppdaterad 2015-09-18